Eating animals

Kindle man akivaizdžiai susuko galvą. Iš to didelio pasirinkimo, jau nebežinau, ką ir beskaityti, taip ir gavosi, kad pirma Kindle perskaityta knyga visai net ne grožinė. Tikriausiai niekada nebūčiau skaičiusi šitos knygos, jei ne jos autorius Johnatan Safran Foer, kurį mes su Giedre taip mėgstam. Atsimenu, kai perskaičiau abi knygas, labai laukiau pasirodant trčiosios, bet nusiminiau, nes trečioji buvo visai ne grožinė. Ir štai dabar parsisiunčiau nemokamą knygos pradžią ir kažkaip užsikabliavau skaityti.

Iš tikro, atsimenu dar labai seniai, kai perskaičiau knygos pavadinimą, tai pavarčiau akis, kad, na, ką čia skaitysiu, bus apie vegetarizmą, o aš ne vegertarė. Bet iš tikro kai dabar skaičiau, tai knygoje mačiau daug kitų dalykų, kurie labiau aiškina, kodėl autorius yra vegetaras nei ragina tave būti vegetaru.

Viena iš tokių minčių yra ta, kad kiekvienas mūsų turime galvoje vaizdą, iš kur atsiranda mėsa ant mūsų stalo – na, gal kažkieno močiutė augina porą kiauliaičių tvarte, kas dieną verda jai jovalą, o anūkėliai varomi į pievas jai rauti žolės (čia autobiografiniai motyvai), na, gerai, čia iš idealaus pasaulio, kitas vaizdas gali būti, kad ta kiaulė auga kažkokioje fermoje, kur draugauja su kitomis kiaulėmis (kiaulės, jei dar nežinot, yra tiek pat protingos, o gal protingesnės už daugelį gyvūnų, gal net šunis), turi gardą, kur purvyne gali vartytis ir šildytis saulutėje, na, čia irgi gal neblogai visai, bet taip mes įsivaizduojame atkeliaujant mūsų mėsą. Pasak Foer’io, būtent šitas vaizdas yra išnaudojamas verslininkų (ne ūkininkų, verslininkų), nes Amerikoje (EU negali pasigirti tik truputį geresnėm sąlygom), gyvulių auginimas jau seniai yra nebe “auginimas”, o “gamyba”, ir 99% mėsos yra užauginama factory fermose ir tik 1% mėsos užaugina nepriklausomi ūkininkai. Jau seniai mėsa yra auginama ne maistui, o pelnui uždirbti, o tai lyg ir viską pasako, ar ne? Mėsa tarytum yra pigi, bet tik dėl to, kad joje neįtraukti visi kaštai – oro ir vandens taršos, antibiotikams atsparių bakterijų klestėjimo įtakos žmonėms ir t.t.

Kaip sako autorius, žmonės nenorėtų pamatyti, kaip auginami gyvuliai, kuriuos jie valgo, nes tai labiau primintų siaubo filmą, nei tai, ką mes įsivaizduojame. O be to, jūs nekaip negalėtumėte patekti, nes ten niekas jūsų neįleistų.

Nepaisant to, kad knyga nėra grožinė, J.S.Foer ją parašė visai ne sausai, galbūt dėl to ir užkabino ją skaityt. Foer’is į knygą įdeda daug jausmo ir asmeninės patirties, įterpia pasakojimus apie savo holokaustą išgyvenusią močiutę ir jos požiūrį į maistą (miltų sandėlį rūsyje), apie tai, kaip valgymas kartu yra ir bendravimas, ir kaip jis perduos savo vaikams visiškai kitokį požiūrį į maistą ir tarsi nutrauks šimtmečius besitesusią tradiciją, kaip jo vaikai neparagaus nuostabiausio močiutės ruošto patiekalo ir taip atims (?) iš jų tam tikrą paveldą. Autoriaus knygo pasisako ir fermeris, ir PETA atstovas, ir kiti žmonės, todėl knyga yra kaip diskusija, o ne žaidimas į vienus vartus.

Prieš skaitant šitą knygą yra tiesiog būtina pažiūrėti superinį filmą apie Temple Grandin – kad geriau suprastum ir įsivaizduotum, kad gyvulių auginimas daugeliu atveju nebėra toks, kokį mes įsivaizduojame. Ir jeigu valgome mėsą, gal turėtume išsireikalauti, kad ji būtų tikra mėsa, i me Matrix’oj užkoduota tektūra, skonis ir kvapas.

Foer’is apie savo knygą ir visa kitą čia.

8 thoughts on “Eating animals

  1. Pagrindinė diskusija mūsų namuos pastaruosius kelis metus su vyru beveik žodis žodin čia išsakytos mintys 😀 Mes neperkame mėsos, nes manau, kad ten ne mėsa, o mėsos gaminys, užtat kiek radom kitų valgomų dalykų, pvz. tunų, kas man buvo naujiena 😀

  2. Norėjau parašyti ne tą, bet išblaškė mane – tas Foer man visur vaidenasi – na kaip visur, čia aišku 😀 kas antrame poste 😀 Ir pagalvojau, kad reiks kada reabilitacijos tikslais prigriebti jo extremaly loud angliškai, lietuviškai atšoko noras jį skaityti, vertime jaučiu visas jis pasimetė.

  3. Anafora, tikrai manau vertimas ten sudirbtas. O siaip, turiu jo antra knyga angliskai, kaip ja gauti, pati zinai :))) O Eating animals tai tik elektroniskai 🙂
    Siaip jei kalbeti apie maista ir knygos poveiki, tai supratau, kad geriau mesos valgyti reciau, tos brangios is normaliu ukiu, nei is parduotuves.
    Apie zuvis Foer’io knygoj atskira kalba. nepaguodzianti, deja.

    1. Oi, kaip gerai – nemėgstu žuvies 😀 Ai, kai pradedi galvoti, tai ir daržovės, viskas pas mus netikra, tik pirkimui-vartojimui sukurta, kokybės nebėra visai – pasiklydo, kaip tas Foer lietuviškame vertime, taip kokybė XXI amžiaus pseudokokybės tikrinimo labaratorijose/įstatymuose/nutarimuose/deklaracijose ir t.t. ir t.t. ir aišku sąskaitose kažkieno.

  4. *nieko negirdziu per radija kalbu*… kepimo ant groteliu lauke sezonas tik prasideda, todel sitos knygos tikrai dabar neskaitysiu. 🙂

  5. Beje, ar Lietuvoj buvo kalbama apie trombina, liaudiskai dar vadinama mesos klijais?
    Tą enzimą trombiną buvo bandyta legalizuoti Europos Sajungoje 2010.
    Žodžiu, tas trombinas “suklijuoja” atskius mesos gabaliukus į vieną didesnį. Bet ES neleido, nes tokiu būdu būtų klaidinami vartotojai

  6. Giedre, buvo buvo apie tuos klijus.
    Giedre, va, va, kai suzinojau, ka Foeris parase, tai as panasiai galvojau. Bet zinok, skatant knyga labai jau jautesi nuomones nekisimas, kazkaip nei as jauciausi klata, kad valgau mesa, nei panasiai. Tiesiog gavau daugiau paskatos pirkti is zmoniu, kurie kitaip augina gyvulius. na, ir zinoma, moketi brangiau.

  7. Knygos neskaiciau, bet ta tema esu domejusis daug kartu. Viskas, kas yra pigu rinkoje, yra uzauginta “neteisingai”. Priezastis zinome patys – pasiulos kiekis nebeapzioja vartotojo noru, tenka kazkaip suktis.
    Vieninteliai du variantai sveikiau maitintis – auginti viska paciam arba pirkti VISKA is patikimu saltiniu, kas daznai buna neimanoma.
    Va todel ir liudna, kad musu vaikai kankinasi del alergiju, egzemu ir astmu, nes sunku sukontroliuoti, ka valgome. Arba kisenes neisnesa.
    Visu ridikeliu, zuvytes ir mesytes nesukontroliuosi, o valgyt juk norisi…
    Liudna.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s